fbpx
 

II Świętokrzyskie Dni Muzyki Dawnej

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznało Regionalnej Organizacji Turystycznej Woj. Świętokrzyskiego dotację, w kwocie 120 tys. zł na realizację II Świętokrzyskich Dni Muzyki Dawnej im. Wincentego z Kielc. Partnerem przedsięwzięcia ROTWŚ jest Schola Centorum Kielcensis.

Do udziału w Festiwalu, na którego składać się będzie co najmniej 13 koncertów, zaprosiliśmy wspaniałych artystów z całej Europy, niezwykłych muzyków grających na instrumentach barokowych, a także balet, orkiestrę i chóry. Koncerty będą się odbywały w scenerii najpiękniejszych zabytkowych obiektów Kielc i Regionu.

Program koncertowy:

Dawny Pałac Biskupów Krakowskich i Bazylika Katedralna w Kielcach stanowią organiczną, architektoniczną i historyczną całość. Tworzą wyjątkową atmosferę Wzgórza Katedralnego. Poprzez dwuodsłonowy projekt kulturowy realizowany w obydwu miejscach jednocześnie pragniemy sięgnąć do ich pierwotnej harmonii i przekazać ją wszystkim odwiedzającym nasze miasto.

I KONCERT – 11 września / Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach
W pierwszym koncercie pałacowym publiczność będzie mogła usłyszeć solistę specjalizującego się w wykonawstwie muzyki dawnej, wybitnego wokalistę, kontratenora Piotra Olecha . Artysta wystąpi w duecie z klawesynistką Aline Zylbereich, należącą do ścisłej światowej elity wytrawnych wykonawców muzyki dawnej.
Program:
Michel Lambert, airs de cour ( arie dworskie )
Francois Couperin, pièces de clavecin ( utwory na klawesyn )
Michel Pignolet de Monteclair – Kantata « Il dispetto in amore »
Joseph Haydn Canzonettas / Lieder – na głos solo i pianoforte

II KONCERT – 12 września / Katedra Kielecka
Kolejny koncert przeniesie nas w sakralną przestrzeń Bazyliki Katedralnej świętującej właśnie 850-ciolecie fundacji. Chcemy zaproponować koncert łączący dwa skrajne bieguny europejskiej kultury muzycznej: śpiew gregoriański czyli muzykę naszych korzeni, pierwotną polifonię sakralną z XII i XIII w. opartą na chorale, oraz współczesną polifonię wokalną Arvo Pärta – bezpośrednio inspirowaną chorałem gregoriańskim, powracającą do jego przejrzystej prostoty.
Wykonawcą będzie znakomita estońska schola Vox Clamantis z Tallina pod dyrekcją Jaan-Eika Tulve, specjalizująca się w tych specyficznych formach wokalnych. Koncert zostanie poprzedzony wykładem Jana Eika Tulve o inspiracjach gregoriańskich w muzyce Pärta.
Program:
Vox Clamantis, Tallin, Estonia, dyr. Jaan-Eik Tulve
Gregorian antiphon Mandatum novum
Arvo Pärt (1935) – Kleine Litanei (2015)
Guillaume de Machaut (1300-1377) – Kyrie (La Messe de Nostre Dame)
Arvo Pärt (1935) – Kyrie (Missa syllabica) (1977/1996)
Arvo Pärt – Gloria (Missa syllabica)
Gregorian graduale Locus iste
Arvo Pärt – The Deer’s Cry (2007)
Perotin (1160 – 1230) – Beata viscera
Cyrillus Kreek (1889-1962) – Kui suur on meie vaesus (1918)
Cyrillus Kreek – Psalm of David nr. 121 (1923)
Præfatio
Arvo Pärt – Sanctus (Missa syllabica)
Arvo Pärt – Morning Star (2007)
Guillaume de Machaut – Agnus Dei (La Messe de Nostre Dame)
Arvo Pärt – Agnus Dei (Missa syllabica)
Gregorian communio Exulta filia Sion
Arvo Pärt – Ite missa est (Missa syllabica)
Arvo Pärt – Ja ma kuulsin hääle … / And I heard

III KONCERT -13 września / Klasztor na Karczówce w Kielcach
Muzyka kameralna XVII i XVIII w oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy przygotowane przez uczestników Akademii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.

IV KONCERT -13 września / Kościół w Tarczku
Muzyka kameralna XVII i XVIII w oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy przygotowane przez uczestników Akademii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.

V KONCERT – 14 września, 18.30 / Kolegiata w Wiślicy
Muzyka kameralna XVII i XVIII w oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy przygotowane przez uczestników Akademii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.

VI KONCERT – 14 września, 19.00 / Opactwo Cystersów w Wąchocku
Muzyka kameralna XVII i XVIII w oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy przygotowane przez uczestników Akademii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.

VII KONCERT – 15 września, / Klasztor na Świętym Krzyżu
Muzyka kameralna XVII i XVIII w oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy przygotowane przez uczestników Akademii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego festiwalowego projektu.

VIII KONCERT- 16 września / Opactwo Cystersów w Jędrzejowie Muzyka kameralna XVII i XVIII w oraz solowe utwory klawesynowe tej samej epoki. Programy i składy przygotowane przez uczestników Akademii Kielcensis w ramach wspólnie realizowanego
festiwalowego projektu.

IX KONCERT – 17 września / Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach
Piątek w Pałacu Biskupów będzie dniem koncertu znakomitej polskiej orkiestry barokowej Arte dei Suonatori pod dyrekcją Martina Gestera, francuskiego dyrygenta, organisty i klawesynisty. Program obejmie orkiestrowe utwory takich kompozytorów jak Haendel, Locatelli, Leclair i C.Ph.E. Bach dających publiczności pełną panoramę różnic stylistycznych pomiędzy barokiem francuskim, niemieckim i włoskim.
Program:
Haendel: Concerto grosso D-dur
P.A. Locatelli: Il Pianto d’Arianna
Leclair: Koncert skrzypcowy
C.Ph.E. Bach: Koncert na wiolonczelę z orkiestrą

X KONCERT – 18 września / Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach
W sobotę odbędzie się w Pałacu koncert Bachowski na trzy klawesyny z orkiestrą w wykonaniu Arte dei Suonatori oraz trojga wybitnych klawesynistów – Aline Zylbereich, Martina Gestera i prof. Marka Toporowskiego. W zjawiskowo pięknej sali portretowej Pałacu publiczność będzie miała rzadką okazję wysłuchania na żywo obydwu koncertów na 3 klawesyny Jana Sebastiana Bacha. Koncert ubogaci mistrzowskie wykonanie Suity h-moll tego samego kompozytora: zagra ją orkiestra Arte dei Suonatori
Program:
J.S.Bach – Koncert C-dur BWV 1064 na trzy klawesyny i orkiestrę
Suita h-moll BWV 1067 na orkiestrę z fletem koncertującym
Koncert d-moll BWV 1063 na trzy klawesyny i orkiestrę

XI KONCERT – 18 września / Zespół Państwowych Szkół Muzycznych w Kielcach
W tym samym dniu Zespół Szkół Muzycznych w Kielcach zorganizuje w ramach Festiwalu koncert „młode talenty w muzyce dawnej , zapraszając do udziału najzdolniejszą młodzież z Regionu, ale także studentów z Akademii Muzycznych w Krakowie i Łodzi. Usłyszymy klawesynistów, pianistów, skrzypków i wokalistów.

XII KONCERT – 19 września / Pałac Biskupów Krakowskich w Kielcach
W Niedzielę 19 września nastąpi uroczysty finał pierwszej części Festiwalu, jak zwykle w podwójnej odsłonie: w Pałacu Biskupów odbędzie się koncert prof. Marka Toporowskiego w programie na trzy instrumenty dawne: klawesyn, wirginał, pianoforte w repertuarze muzyki z Wysp Brytyjskich. Chodzi o ukazanie specyfiki i bogactwa dźwiękowego każdego z tych instrumentów poprzedzających wszechobecny od XIX w. fortepian.
Program:
Joy and Melancholy
Koncert klawiszowej muzyki z Wysp Brytyjskich:
wirginał
Peter Philips (1560/1-1628) – Pavana dolorosa (Fitzwilliam Virginal Book)
Wiliam Byrd (1539/40-1623) – Callino Custurame
Henry Purcell (1659-1695) /John Blow (1649-1708) – Suita d-moll
klawesyn
Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Chaconne G-dur
John Stanley – Concerto c-moll op. 10 nr 4
pianoforte
George Frederick Pinto (1785-1806) – Sonata es-moll op. 3 nr 1

XIII KONCERT – 19 września / Katedra Kielecka
W Katedrze z kolei, jako zwieńczenie uroczystej Mszy św pod przewodnictwem Biskupa Ordynariusza Diecezji Kieleckiej zostanie wykonane Te Deum Anoine’a Charpentier’a pod dyrekcją Martina Gestera – owoc tygodniowej pracy w ramach Akademii Kielcensis. W wykonaniu weźmie udział chór Politechniki Świętokrzyskiej, Schola Cantorum Kielcensis, uczestnicy Academii, Orkiestra Arte dei Suonatori oraz polscy soliści zaproszeni do udziału w koncercie.

Academia Kielcensis – Klasztor na Karczówce 13 – 17 września – przeszczepienie na teren Polski francusko- angielskiego doświadczenia spotkania z konkretnym projektem przeznaczonego dla instrumentalistów i wokalistów zainteresowanych muzyka dawną. Zgodnie z metodą stosowaną przez J. E. Gardinera w Londynie, przy każdym pulpicie orkiestrowym zasiada mistrz i uczeń.
Mistrzami będą soliści zespołu Arte dei Suonatori. Podobnie jak w ramach francuskiego projektu Génération baroque, podczas tygodniowego spotkania muzycy koncentrują się nad przygotowaniem jednego dzieła – w tym wypadku Te Deum Anoine’a Charpentier’a. Muzycy mają także możliwość odbywania indywidualnych spotkań formacyjnych z doświadczonymi instrumentalistami, także z wybitnymi klawesynistami: Aline Zylberajch, Martinem Gesterem i Markiem Toporowskim.
Jednym z elementów Academii będą wspólne koncerty uczniów i mistrzów w regionie zgodnie z wybranym przez nich podczas trwania Academii programem (koncerty opisane powyżej). Zwieńczeniem Akademii będzie wspólne wykonanie Te Deum Anoine’a Charpentier’a z zaproszonymi chórami i solistami podczas finałowego koncertu pierwszej części festiwalu.  Udział w Academii jest bezpłatny, uczestnicy przyjeżdżają na własny koszt, rekrutowani są poprzez stronę internetową festiwalu z wyższych uczelni artystycznych. Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie instrumentu. Decydująca będzie kolejność zgłoszeń.

Więcej informacji na stronach www.swietokrzyskie.travel:  oraz stronie festiwalu – www.earlymusicfestival.pl

Kontakt:

Anna Drzewiecka – a.drzewiecka@swietokrzyskie.travel

Anna Chałacinska – a.chalacinska@swietokrzyskie.travel