17 sie Grzegorz Lalek
Grzegorz Lalek – skrzypek, urodzony w Warszawie. Gry na instrumencie uczył się pod kierunkiem Krzysztofa Bąkowskiego i Konstantego Andrzeja Kulki.
Ukończył studia w warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie skrzypiec prof. Sławomira Tomasika. W 1997 r. otrzymał wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Tadeusza Wrońskiego na Skrzypce Solo , a w roku 1998 (wraz ze swoim kwartetem smyczkowym) wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. K. Bacewicza. Swój kunszt instrumentalny w zakresie wykonawstwa historycznego doskonalił pod okiem mistrzów – Simona Standage’a i Antona Stecka. W roku 2002 dokonał premierowego nagrania utworu Mariana Sawy Largo na skrzypce i organy. W 2004 r. nagrał płytę poświęconą twórczości kameralnej Josepha Gabriela Rheinbergera , a w roku 2007 Koncert na skrzypce amplifikowane Weroniki Ratusińskiej (płyta z tym nagraniem otrzymała nagrodę fonograficzną Pizzicato Supersonic Award). W 2012 r. został odznaczony brązowym krzyżem zasługi za osiągnięcia artystyczne i działalność na rzecz rozwoju muzyki. Wziął udział w realizacji ponad 100 płyt z muzyką klasyczną, rozrywkową i filmową.
Występuje w kraju i zagranicą jako kameralista, solista, koncertmistrz i lider wielu zespołów muzycznych. W swoim repertuarze sięga po muzykę XVII i XVIII wieku, a także po kompozycje współczesne, tango i elektroniczną muzykę klubową. Gra na skrzypcach barokowych, klasycznych i mandolinie, koncertując z wieloma zespołami specjalizującymi się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej.
Jest koncertmistrzem w zespole instrumentów dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej, z którym występuje również jako solista. Na instrumentach z epoki wykonuje repertuar obejmujący okres od wczesnego baroku do wczesnego romantyzmu , ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastka wirtuozowskiego .
Artystę usłyszymy 10 września 2022 roku w Ciekotach CEiK ” Szklany Dom”
Jest zapraszana na największe festiwale muzyki dawnej we Francji, Belgii, Austrii, we Włoszech.
Kannel- tradycyjny estoński instrument znany od wieków przeżywa w XXI w. niezwykły renesans. Jego brzmienie podobne do klasycznej harfy lub cytry, aczkolwiek delikatniejsze, niemal ulotne okazało się wielkim odkryciem w muzyce dawnej. Na kannel można wykonywać preludia i fugi Bacha, suity klawesynowe kompozytorów francuskich, niemieckich, włoskich, niemal całą klawiszową muzykę renesansu i baroku. Z drugiej strony, jako instrument tworzący klimat zadumy, medytacji, wewnętrznej harmonii naturalnie zapraszającej w sferę ducha kannel interesuje kompozytorów współczesnych, którzy pod wpływem minimalizmu poszukują drogi powrotu prostoty i przejrzystości monodii wokalnej, skłaniają się ku temu co w muzyce zarazem proste i głębokie.